Vilda Smoothies

Under sommarhalvåret är naturen full av nyttiga, ätbara blad som passar utmärkt i gröna smoothies: smultronblad, svart vinbärsblad och groblad, maskros, kirskål, rallarros, svinmålla, nässla, hallon, vitmålla, etc. Det är bara att förse sig.
Allt du använder från naturen är eko, närproducerat och väldigt reko!!!

Vilda växter = Mer grön energi!

  • Blåbär_brännässla_smoothieKirskål: lite pepprig, finns i nästan alla trädgårdar
  • Basilika: inte så vild men väldigt god! Basilikan är bra för matsmältningen och finns med olika smaker.
  • Brännässla: innehåller järn, vitaminer och vitaminer; som kan användas i gröna smoothies eller torkas för att till vintern lägga i som extra näringstillskott i drycker.
  • Daggkåpa: har en sammandragande och blodstillande effekt som kan användas vid näsblödningar, kraftiga menstruationer  eller efter förlossningar.
  • Maskrosblad: bra för vår ämnesomsättning.
  • Mynta: finns i många olika arter som ger olika smaker. Pepparmyntan innehåller mentail som är både antispetisk och kylande.
  • Nypon: inte så grönt men snart mörkt orange är våra nypon som växer lite här och var. Kärna ur och torka skalen. Drick som te eller mixa med i en smoothie. Nyponen ger oss rikligt med C-vitamin och laddar oss mot förkylningar till hösten.

En bra aktivitet när man njuter av naturen och ser vad som finns att plocka av ätliga vilda växter.

[pix_heading_flag]Bokrekommendation:[/pix_heading_flag]

Vanliga vilda växter till mat, krydda, hälso- och kroppsvård

Vanliga vilda växter till mat, krydda, hälso- och kroppsvårdPelle Holmberg och Marie-Louise Eklöf

Språk: Svenska
Antal sidor: 135
Förlag: Prisma
ISBN: 9789151849324